عشق هشتمین

****************آشنایی با سیره عملی و اخلاقی امام هشتم...****************

عشق هشتمین

****************آشنایی با سیره عملی و اخلاقی امام هشتم...****************

رواق دارالضیافه حرم امام رضا علیه السلام


این رواق هم اکنون محل تشرف خانم ها به حرم مطهر می باشد، از جنوب به دارالسیاده و از غرب به رواق الله وردیخان می رسد. با محاسبه فضاهای جانبی، مساحت آن 166 متر مربع است. بنای این رواق مربوط به سال 1031 ق است که مرحوم میرزا شفیع قزوینی به هزینه یک تاجر قزوینی این بنا را احداث نمود.


  

 

 

  این رواق از طرف شرق به صحن نو ، از طرف جنوب به دارالسعاده ، از سوی غرب به گنبد الله وردیخان ارتباط دارد. در سابق از این رواق به عنوان میهمانی و ضیافت استفاده می شد و تا سالهای 1330 در این جا از مهمانان پذیرائی می گردید . این رواق هم اکنون محل تشرف خانم ها به حرم مطهر می باشد.
 

 

بنای این رواق مربوط به سال 1031 هجری قمری است که مرحوم میرزا شفیع قزوینی به هزینه یک تاجر قزوینی این بنا را احداث نمود.
در نامه آستان قدس و سوابق تاریخی اماکن مقدسه آمده، که این رواق بعد از بناء صحن جدید و گنبد الله وردیخان ساخته شده است، سطح وسط دارالضیافه 5/15 متر طول و 25/9 متر عرض است و ارتفاع آن از زمین تا منتهی الیه وسط 5/15 متر می باشد .
کف رواق باسنگ مرمر زیبا مفروش شده است ازاره دور رواق به ارتفاع 32/2 با سنگ مرمر یشمی به صورت قابسازی درآمده، وبالای ازاره ها تا سقف همه کاشی کاری گردیده است. دراین رواق دو صفه ساخته شده که درآن آیاتی از قرآن مجید روی کاشی های رنگارنگ نوشته شده است .
این رواق محل دفن مشاهیری چون میرزا مهدی غروی اصفهانی و حاج ملاهاشم قزوینی است.
در این رواق دو صفه قرار دارد، در صفه شرقی بالای در و زیر سقف کتیبه ای به خط ثلث نوشته شده و در آن آمده :«قال الله تبارک و تعالی و ایوب اذنادی ربه انی مسنی الضر و انت ارحم الرحمین تا آخر آیه»سال تحریر 1389 هجری قمری .
در صفه شمال شرقی نوشته شده « قال الله تبارک و تعالی ان فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار تا إن الله لا یخلف المیعاد تحریر» 1389 هجری قمری.
در قسمت شمال غربی این رواق که متصل به گنبد الله وردیخان می باشد در زیر سقف و حاشیه آن با خط ثلث زیبائی سوره مبارکه تبارک الذی بیده الملک نوشته شده و در بالای درب ورود به گنبد الله وردی خان غرفه ای قرار دارد، و در صفه جنوبی زیر کتیبه در وسط نوشته شده : «ربنا انک جامع الناس لیوم لاریب فیه انک لاتخلف المیعاد».
در مقابل آن در صفه طرف شرق نوشته شده : «ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذهدیتنا انک انت الوهاب» و در قسمت غربی اینرواق طرف راست زیر کتیبه نوشته شده : «یا من شکره فوز للشاکرین» و در طرف چپ نوشته شده «یا من ذکره شر للذاکرین».
در منتخب التواریخ گوید : حاج میرزا محمد علی قائم مقام رضوی که رئیس و سر سلسله سادات رضوی است آنجا را تعمیر کرد و چند نفر حفاظ را معین کرد که صبح و شام حاضرند و آن جا قرائت قرآن نمایند و غالباً مجالس عمومی آستانه مقدسه در آنجا منعقد می شود .
 
 
منبع : http://razavi.aqr.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد