عشق هشتمین

****************آشنایی با سیره عملی و اخلاقی امام هشتم...****************

عشق هشتمین

****************آشنایی با سیره عملی و اخلاقی امام هشتم...****************

خواص درمانی گیاه کاسنی از نگاه امام رضا علیه السلام

در طب سنتی و اسلامی کاسنی را تصفیه کننده خون دانسته و معتقدند که اثرات سودبخشی روی کبد و کیسه و طحال می گذارد و همچنین برای جلوگیری از ناراحتی های معده و تقویت مزاج از آن استفاده می شود.


  

برای کاسنی که طبیعتی سرد و تر دارد در پزشکی اهمیت زیادی قائلند تاجایی که ابوعلی سینا در مورد گیاه کاسنی و خواص آن رساله‌ای را نگاشته است. در آموزه های پزشکی اهل بیت علیهم السلام هم از فواید کاسنی بسیار سخن به میان آمده است. پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: برگی از کاسنی نیست مگر قطره ای از بهشت بر آن باشد .

در منابع عربی از کاسنی با عنوان «هندباء» یاد شده است . طبق مطالعات جدیدی که بر روی این گیاه انجام شده بدست آمده است که کاسنی برای تمام اعضاء داخلی از قلب و کبد و معده مفید است و آن ها را به فعالیت سالم وا می دارد.
امام رضا(ع) درباره ی سبزیجات فرمود: بهترین آنها کاسنی و کاهو می باشد.
محمد بن اسماعیل می گوید: شنیدم امام رضا(ع) می فرماید: کاسنی، شفای هزار درد است، هیچ دردی در شکم نیست مگر اینکه با کاسنی خوب می شود.
امام رضا(ع) همچنین درباره ی خواص دیگر کاسنی می فرماید : سبزی کاسنی بخورید چرا که آن، مال و فرزند را زیاد می کند و هر کس که دوست دارد مال و فرزندش زیاد شود به خوردن کاسنی مداومت نماید.(1)
اما باید دانست که آثار کاسنی در ابتدای مصرف ضعیف و غیر محسوس است و به همین جهت باید به مصرف آن مداومت داشت، تا با مرور ایام آثار شفا بخش آن ظاهر گردد.(2)
همچنین از امام رضا (ع) نقل شده است که : خوردن کاسنی موجب شفا یا فتن از هر درد و مرضی است هیچ دردی در درون انسان نیست مگر آنکه کاسنی آن را از بین می برد.
محمد بن اسماعیل می گوید: روزی امام رضا(ع) بعضی از ملازمان را که تب و سر درد گرفته بودند دعوت کرد. آن حضرت دستور داد (برگ) کاسنی را کوبیده سپس بر روی کاغذ قرار داد و روغن بنفشه بر آن ریخته و بر سر بیمار بگذارند سپس فرمود: بدانید تب را ریشه کن و سر درد را (از بین) می برد.(3)

پانوشتها:
1. مکارم الاخلاق، ص 178
2. گل ها و گیاهان شفابخش، ص 169 به نقل از اسلام پزشک بی دارو ص 230.
3. کافی، ج6، ص 363

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد